[CE33]

Evening at Pekkosgården 1988

Päkkos Gustaf and Ellika Frisell

This album was released on May 20, 2015.

“A June evening in Bingsjö, Sweden, 1988. We had surely been out working all day – haymaking or cutting grass on ditch-edges. Now was the hour to play a while as usual, Gustaf and me, to practise the tunes I had learned. But this evening a good friend, Bill McChesney, came by. He wanted to listen. He had a tape-recorder.

Some of us fiddlers used to visit Gustaf and Svea at the Pekkos farm to help them with their work and to play with Gustaf. Gustaf didn’t want to teach, he wanted to play together. He had a rich repertoire anda wilful, deeply personal way of playing. Following Gustaf was a challenge and a delight. His phrasing and rhythmics – driving, yet resting on a soft and irresistible dancing pulse. And the colour. And intensity. ”Music is colour and time”, said Gustaf. This is everyday playing, practising far from the intensity and well-honed arrangements of studio recordings. Instead – a glimpse of an everyday evening at the Pekkos farm.” – Ellika Frisell

Reviews: “Evening at Pekkosgården 1988″ sammanfattar så mycket av det jag söker efter i musik. Det är oanpassad musik. Musik utan smicker. Det är musik i det vilda, i sin naturligaste form. Och därför har jag så lätt att förhålla mig till den, för jag behöver inte bedöma dess uppsåt. Den har inget annat uppsåt än att vara som den är. Den behöver inte vara på något annat sätt. Musik som varande, för varat. Människomusik.” – Peter Sjöblom, Tidningen Kulturen

“Skivan måste värderas som en kulturgärning, men också material för nutida och kommande spelmän att lyssna in sig på.” – Lira

“För mången lyssnare är naturligvis skivan ett måste” – Bengt Wittgren i Hembygden om Päkkos Gustaf och Ellika Frisell.

An absolutely fabulous review from Raul daGama


tracks

  1. Skogspolska, polska efter Päckos Olle (1.23)
  2. Att & Fram, polska efter Päkkos Gustaf (1.24)
  3. Polska efter Söderholm (1.23)
  4. Vals efter Erik Nyland (2.24)
  5. Blårocken, polska efter Pekkos Per (1.19)
  6. Kärleksvisan efter Pekkos Per (2.37)
  7. Gråtlåten, polska efter Pekkos Per (1.26)
  8. Polska efter Pekkos Per (1.59)
  9. Polska efter Ole Hjorth och Hjort Anders (2.12)
  10. Länsmansvalsen (2.39)
  11. Nylandsvalsen (2.09)
  12. Polska efter Päckos Olle (1.44)
  13. Polska efter Nylands Jonas (1.06)
  14. Pekkos Pers Brudmarsch (1.50)
  15. Studentpolskan, polska efter Pekkos Per (2.17)
  16. Lådigsvalsen (1.52)
  17. Vals efter Erik Nyland (2.09)
  18. Hjortingens polska, polska efter Hjort Anders (1.17)
  19. Stora långdansen från Bingsjö (1.58)
  20. Stora långdansen från Bingsjö (1.50)
  21. Polska efter Päckos Olle (1.36)
  22. Polska efter Pekkos Per (1.37)
  23. Skänklåt efter Pekkos Per (0.59)
  24. Gustaf Special, polska efter Pekkos Per (1.30)
  25. Skogspolska, polska efter Päckos Olle (0.55)

more info

Gustaf Päkkos 1916–2000 Ellika Frisell 1953–
In the duets, 1–19, Gustaf plays the melody except in 14 which is unison.
Gustaf plays solo on 20–25.
Recorded by Bill McChesney 1988.Tunes 20–25 recorded by Ellika Frisell between 1985–1987.
Produced by Ellika Frisell & Bengt Berger.
Mastered by Claes Persson, CRP.
Sound work by Sigge Krantz.
Photos by Ellika Frisell.
Inside photo by Anders Norudde.
Graphic design by Jon Edergren, Spektra.
English translation by Fred Lane.
Thanks to Svea Päkkos, Bill McChesney, Joel Bremer, Anders Norudde, Jonas Hjalmarsson, Per Gudmundsson, Jonas Holmén, Ale Möller, Rafael Sida.

all records by Päkkos Gustaf and Ellika Frisell