Stora Blå
Xylofonorkestern (The Xylophone Orchestra)
Play / Buy
“A beautiful work of love and joy, full of moving music that emanates from the talents of the musicians rather than their limitations.” – Eyal Hariuveni, Salt Peanuts
Says Christer Bothén:
“At a Midsummer party seven years ago, Anders Jalméus – driving force and director at the day centre Stora Blå Kultur – asks me to ”come and see if you can get something going”. I feel dubious, but in the light of Midsummer night his enthu- siasm is so contagious that I promise to drop by. I have led courses and music workshops, worked with addicts, studied Sufi musical traditions centred on music therapy – and have my own theories concerning the healing potential of music and, above all: the power of music to open doors and create paths between actions and feelings. So I start as a mixture of musical entertainer and music teacher. Yet I have in fact no idea of what to do here!
I am probably the one who has been most enriched
The Xylophone Orchestra has performed at Stockholm’s Moderna Museet, played many concerts in Stockholm and neighbouring municipalities via the Stockholm county music authority and held open rehearsals – followed by performances – with the dance group ”På Egna Ben” (On Our Own Legs) at Kulturhuset in Stockholm. We have played at the Stockholm Water Festival and at many other music festivals. The Xylophone Orchestra has given me the possibility – by the side of my own work and research into the world of music – to work socially with music and give, by making music, a little joy, knowledge and hopefully increased self-confidence to a group of people who often have to fight harder than others to achieve their goals. Yet all the human warmth and joy that I have received during this work process with The Xylophone Orchestra means that I am probably the one who has been most enriched. The fact that the whole of this has resulted in easy-going, non-problematical music which other people like to hear is an added bonus.”
read more in the album booklet
The album was released on November 8, 2014 in concert at Las Vega, Stockholm.

Tracks
1 Spiral (Christer Bothén) 5:55
Big Suite
2 Korridor (Christer Bothén) 4:04
3 XO (Christer Bothén) 7:42
4 Hoppa Känguru (Christer Bothén) 6:47
5 Happiness (Christer Bothén) 5:18
Small Suite
6 Duende (Caroline Tangus – Christer Bothén) 1:40
7 Desireless/Speechless (Don Cherry – Christer Bothén) 9:08
8 Abbessinien (Christer Bothén) 4:30
Musicians
Christer Bothén: Tenorxylofon, komposition, pedagog.
Jennie Lind: Tenorxylofon piano, sång.
Manfred Lindqvist: Tenorxylofon
Caroline Tangus: Basxylofon, vibrafon.
Tomas Fogelholm: Basxylofon, sång.
Santiago Angulo Rubio: Basxylofon, sång..
Emiel Sietsema: Percussion.
Daniel Söderblom: Percussion.
Anders Jalmeus: Percussion, sång. Föreståndare för dagligverksamheten Stora Blå Kultur.
More Info
Recorded at Stora Blå august 24-28 by Sigge Krantz
Mixing Sigge Krantz
Mastering Claes Persson
Photos by Anna Intemann
Translation Fred Lane
Cover art by Christian Witting, Stora Blå Kultur
Graphic design Jon Edergren, Spektra
Produced by Christer Bothén and Bengt Berger
Produced with support by Kulturrådet
Thanks to Auris AB. Innovative Percussion.
Reviews
Christer Bothén har en lång och färgstark karriär som inte visar några tecken på att mattas av. Det är helt omöjligt att sammanfatta den med bara några ord. Som bäst kan man bara nämna mer eller mindre slumpmässigt favoritögonblick ur den. Spjärnsvallet och Archimedes Badkar, förstås. Bitter Funeral Beer Band. Skivan ”Trancedance” tillsammans med Bolon Bata – vilken alltjämt lika sensationell explosion av rytmer och livslust! Och ”7 Pieces” med hans Acoustic Ensemble, en förtrollat bra skiva som jag inte nog eftertryckligt kan rekommendera till alla som inte har hört den. Bothén hör helt enkelt till den fina skara musiker vars namn är en kvalitetsgaranti. Finns det med någonstans på en skiva är det skäl nog att lyssna på den.
Bothén har parallellt med ett rent musikutövande också agerat pedagog, kurs- och seminarieledare, och studerat musikterapi med utgångspunkt i sufisk musik. Hans ingångar till och utgångar i musik rikliga, och allting bottnar i hans övertygelse om musikens förmåga att läka människan och fördjupa personligheten. Oförhappandes under ett midsommarfirande för många år sedan fick han frågan om han ville komma till dagverksamheten Stora Blå för att se om han kunde ”hitta på något”. Han hade ingen aning om vad han förväntades göra, eller ens kunde göra, men han började med koordinationsövningar, lät de närvarande söka efter rytmer, hitta dem, bli frustrerade, de körde fast och bröt igenom om vartannat, och långsamt med xylofonen som ett neutralt instrument okänsligt för krav på virtuositet började musik ta form. Rytmer samverkade, enkla melodier blev hypnotiska. I en konvergens mellan att plötsligt kunna åstadkomma något (istället för att fokusera på några otillräckligheter hos de inblandade) och genuin musiktillblivelse uppstod Xylofonorkestern Stora Blå.
Naturligtvis är upprinnelsen till Xylofonorkestern anmärkningsvärd. Givetvis finns det också en risk att somliga, på grund av de inblandades intellektuella belägenhet, närmar sig dem och deras musik med något slags ömkan förklädd till välvilja. Det vore fullständigt oförskämt. Musiken ska man närma sig för musikens skull. Av den enkla anledningen att den är värd det, på dess egna premisser.
Enda anledningen att jag alls nämner bakgrundshistorien är att skivan ”Stora blå” är ett exempel på hur man med målmedvetenhet – kanske rentav en smula halsstarrighet – kan överskrida begränsningarna genom att fokusera på möjligheterna. I ett samhälle som under alldeles lång tid har stängt sina dörrar för många av sina invånare och som snöpt individernas potential att faktiskt åstadkomma något och känna värdighet, är sådana exempel av stor betydelse. Vi kan kalla det hängivenhetens triumf över ”det bättre vetandet”. Eller helt vanlig mänsklighet.
När man hör skivan är det svårt att tänka sig att flera av musikerna till en början med nöd och näppe förstod de grundläggande koncepten takt och rytm. I synnerhet som musiken, skriven av Bothén, bygger på just detta. Repetitionen är ett annat fundament, och stundtals leder musiken tankarna till både afrikansk och indonesisk musik och minimalism. Inslagen av piano och chimes lägger till en aura av Alice Coltranes kosmiska jazz. Den sistnämnda parallellen har jag inte valt av en slump då musiken till stora delar genomsyras av en fridfullhet som skulle kunna tas för andlighet. Men det är i så fall en andlighet som inte ska förväxlas med några new age-liknande egenskaper, utan den sorts andlighet, om det alls är rätt ord, som kommer sig av förvissningen att man har förmågan att sätta sig över sina egna begränsningar. Alltså ett resultat och inte en metod. Det är en avgörande skillnad, och den skillnad som ger ”Stora blå” en betydande del av sin styrka. Och det bidrar till att göra den till en upplyftande upplevelse. – Peter Sjöblom
Buy album
If interested in CD’s please send an e-mail to goran@countryandeastern.se to have your purchase smoothly and securely organised